söndag 8 mars 2009

Rågkusar


Idag testade jag ett brödrecept från tidningen Laga lätt. Det stod att degen skulle vara ganska lös, men det blev den inte och då använde jag inte ens allt mjöl som stod i receptet. Skulle nog ta en aningens mindre mjöl om jag gör brödet igen. Perfekt vardagsbröd tycker jag. Frys in och ta fram och tina så många som behövs i mikron. Barnen fick provsmaka till mellis och tyckte det var gott!

Rågkusar
24 småbröd

7 dl vatten
1 pkt jäst
1 dl rapsolja
½ msk fänkål
½ msk kummin
2 dryga tsk salt
1 liter grovt rågmjöl
½ liter fullkornsdinkel eller grahamsmjöl
7-8 dl vetemjöl (här använde jag ca 6 dl)

Ev garnering:
rågflingor

Ljumma vattnet till 37 grader, tillsätt jästen och rör ut den. Tillsätt oljan. Stöt fänkål och kummin i en mortel och lägg i dem och saltet i degvätskan. Rör i det mesta av mjölet (spara lite vetemjöl till utbakningen). Jäs under duk ca 1 timme.

Ta upp degen på bakbordet och knåda ihop den, degen ska vara ganska lös (det tyckte dock inte jag...). Tryck ut degen i en bakpåtspappersklädd långpanna, 30*40 cm. Skåra 24 bitar med degskrapan. Låt jäsa övertäckt ca 40 min. Grädda, vid 200 grader, mitt i ugnen ca 20 min. Låt svalna och bryt i bitar.

Inga kommentarer: