torsdag 16 oktober 2008

Lammsoppa på indiska


Idag blev det en mustig, himmelskt god lammsoppa. Perfekt när man får rester av en lammstek att tärna ner köttet i en soppa. Quinoa vet jag inte om det var så indiskt, men garam masala, spiskummin, kanel och kardemumma gjorde soppan indisk ändå... :) Jag använde röd quinoa som blir lite tuggigare än den vanliga vita. Man kan givetvis välja bulgur eller matvete om man hellre vill det. En sak är säker: Jag får en underbart god matlåda i morgon! Fredag å allt! :) Hurra!

Lammsoppa på indiska
4 portioner

2 gula lökar, fint hackade
2 vitlöksklyftor, fint hackade
1 röd chili, fint hackad
1 msk rapsolja
2 tsk garam masala
1 tsk spiskummin
½ tsk kanel
2 krm kardemumma
1 förpackning krossade tomater
1 liter vatten
2 kalvbuljongtärningar
1 hönsbuljongtärning
drygt 1 dl quinoa, gärna röd
6 aprikoser, klippta i mindre bitar
ca 250-300 g tillagat lammkött (av stek, bog eller bringa), tärnat

Fräs lök, vitlök och chili ett par minuter i oljan. Tillsätt kryddorna, rör om och fräs ytterligare någon minut. Tillsätt tomater, vatten och buljongtärningar. Låt koka upp och koka på svag värme ca 5 minuter. Tillsätt quinoa och låt koka ca 20 minuter. När 10 minuter återstår lägger du i aprikoser och lammkött. Späd ev med lite vatten om du tycker soppan blir för tjock.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det där receptet kopierar jag rakt av (förutom att jag nog byter ut quinoan mot matvete) för gud så gott det lät!! indiska kryddor kan höja en måltid så oerhört!

Anonym sa...

mm vad gott det där verkar! =)

fruktsallad sa...

anna: jaa, indiskt är toppen!

filibabba: mm, och idag avnjöt jag soppan i matlådan. Härligt!