lördag 25 oktober 2008

Baconlindad kycklingfilé med balsamsås


Denna rätt passar sig bra såhär på helgen! Jag tror att det var Arla som inspirerade mig, men nu kan jag inte finna det receptet på nätet... Jag serverade med röd quinoa och ugnsbakade grönsaker. Mycket gott och festligt!

Baconlindad kycklingfilé med balsamsås
4 portioner

4 kycklingfiléer
8 baconskivor
grillkrydda

Sås:
2½ dl vatten
1½ msk kycklingfond
2 msk balsamvinäger
½ msk soja
½ tsk timjan
½-1 vitlöksklyfta
2½ dl laga lätt-grädde

Dela kycklingfiléerna på längden, krydda med grillkrydda och linda en baconskiva kring varje del. Lägg delarna i en ugnssäker form och tillaga i ugnen, vid 225 grader ca 10-15 min beroende på storlek (kontrollera att kycklingköttet är färdigt).

Vispa samman ingredienserna till såsen i en kastrull. Låt koka upp och puttra ca 5 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer: