torsdag 30 oktober 2008

Gratinerade grönsaker med keso, fetaost och kikärtor


Igår hade jag tagit fram fetaost eftersom jag var sugen på att göra en pastasås. Det var då det. När jag åkte hem från jobbet var jag mycket mer sugen på medelhavsgrönsaker. Tyvärr fanns varken squash eller champinjoner hemma så jag tog vad jag hade och gratinerade i ugnen med keso, fetaost och kikärtor. Mycket gott! Tyvärr gillas inte sådana varma grönsaker av barnen, men maken tyckte det var gott! Jag serverade med pasta och den som ville fick köttbullar till... (dock inte jag!).

Gratinerade grönsaker med keso, fetaost och kikärtor
ca 5 portioner

1 stor palsternacka, skuren i stora tärningar
1 tsk olja
salt
1 röd paprika, skuren i bitar
1 röd lök, skuren i klyftor
2 vitlöksklyftor, skivade
2 tsk olja
5-6 tomater, klyftade
100-150 g fryst bladspenat, tinad
Salt, peppar
2 msk oregano
1 burk kikärtor, sköljda och avrunna
200 g keso, naturell
100 g fetaost

Sätt ugnen på 225 grader. Lägg palsternackan i en form och blanda med olja och lite salt. Sätt in i ugnen ca 15 minuter. Fräs under tiden paprika, röd lök och vitlök i olja.

Blanda ner de frästa grönsakerna i formen tillsammans med palsternackan. Lägg på spenat och tomater. Salta och peppra. Strö över oregano. Fördela kikärtor, keso och smulad fetaost över grönsakerna. Gratinera mitt i ugnen ca 20 minuter tills osten fått fin färg.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tycker det låter jättegott! Jag brukar mosa keso, fetaost och créme fraiche och gratinera t ex köttfärsgratänger med och det är en riktig hit :)