måndag 6 oktober 2008

Fiskburgare med rotsaker och pestoyoghurt


Fiskbiffar eller burgare är något som verkligen går hem i denna familj! Kul. Sonen äter så att det nästan sprutar ut ur öronen... ;) Ett bra sätt att variera sin fisk på. Jag använde mig av pangasiusfilé, men man kan även använda exempelvis sej.

Fiskburgare med rotsaker och pestoyoghurt
4 portioner

Rotsaker:
potatis och rotfrukter av valfri sort och i valfri mängd
lite olja
salt, timjan

Skär potatis och rotfrukter i bitar. Lägg i en form och blanda med lite olja, salt och timjan. Rosta i ugnen ca 30 min vid 225 grader.

Fiskburgare:
500 g pangasiusfilé
½ gul lök
1 ägg
1 tsk salt
peppar
2 msk hackad dill
1 msk hackad basilika
½ msk potatismjöl

Skär fisken i bitar och lägg i matberedare tillsammans med resten av ingredienserna. Kör till en jämn smet. Forma biffar och stek i lite olja några minuter på varje sida.

Pestoyoghurt:
1-2 msk röd pesto
2 dl turkisk yoghurt
salt, peppar

Blanda samman i en skål. Låt dra i kylen en stund.

4 kommentarer:

Hanna sa...

Mmm, fiskbiffar är jättegott! Jag gjorde thailändska en gång... dom kan jag verkligen rekommendera!

lina sa...

Åh, så gott med fiskburgare! Hade tänkt äta det i veckan, men då med lax tror jag.

fruktsallad sa...

hanna: det verkar gott med thailändskt, ska kika in på din blogg! :)

lina: lax har jag faktiskt inte testat att göra biffar av men det skulle jag vilja göra!

Anonym sa...

Hej Malin! Bra idé med fiskburgare. Har en påse med sån där pangu-knasig fisk i frysen och nu vet jag vad jag ska koka ihop! Härligt. Många kramar kattis i valbo (som ska skriva snart...)