söndag 5 april 2009

Vit chokladmousse med fruktsalsa


Denna vecka har det varit hur mycket som helst och det kanske märks på antal blogginlägg... Ingen ork har funnits hos mig att fixa något "extra".

Igår hade vi middagsgäster som jag aldrig träffat förut. Det var en av makens arbetskamrater med sambo. Det gick bra och var trevligt! :) Vi hade baconlindade dadlar och små filoknyten som lite småplock innan maten. Det som är kul är att barnen älskar båda godsakerna. Sedan bjöd jag på lammstek och den goda potatis- och getostpajen (fast jag bytte ut hälften av margarinet mot lättkesella). Balsamicosås till det. Gott!

Efterrätten blev något nytt för mig: en vit chokladmousse med fruktsalsa. Moussen kommer från Coops sida. Man kan ta frukt och bär som man gillar bäst såklart.

Vit chokladmousse med fruktsalsa
8 portioner

2 dl grädde, 20 % fett
200 g vit blockchoklad
2 dl kesella

Fruktsalsa:
fryst mango, ½ pkt
frysta hallon, ½ pkt
frysta jordgubbar, ½ pkt
2-3 tsk honung

Vispa grädden. Smält chokladen i mikron. Blanda den smälta chokladen med kesellan. Rör ner grädden. Fördela smeten i 8 glas och ställ i kylen att stelna minst 2 tim.

Låt bär och frukt tina. Blanda med honung och ställ i kylen. Fördela över moussen strax före servering.

1 kommentar:

nina sa...

men ååh, vad gott det där såg ut!! det är helt i min smak :)

kram