fredag 10 april 2009

Havrebräck


Detta blev delresultatet av mitt bakande igår... Havrebräck, ett recept jag fann i tidningen Matmagasinet. Det blev mycket väl godkänt här hemma! :)

Havrebräck
16 st

½ pkt jäst
6 dl degspad (mjölk/fil + vatten)
2 tsk salt
5 dl havregryn
2 dl grahamsmjöl
ca 7 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Lägg i saltet och vänta tills jästen lösts sig. Tillsätt degspad, havregryn, grahamsmjöl och vetemjöl, lite i taget tills degen är smidig. Jäs under bakduk ca 1-2 timmar (värm till 37 grader om du jäser ca 45 min).

Ta upp degen på bakbordet. Dela i två bitar och rulla ut till längder. Platta till lätt och skär i bitar. Pensla med vatten och doppa bröden i havregryn. Lägg bröden på bakplåtspappersklädd plåt och häs 30 min. Grädda ca 10 min vid 250 grader.

Inga kommentarer: