måndag 6 april 2009

Österländsk köttgryta


Jag hade en bit färsk skinka i frysen som jag kände att jag borde göra något av. Det fick bli en gryta som jag fann i Vår kokbok. Jättegod! Serverade med bulgur och kokta grönsaker. Man kunde även servera chutney till, men det glömde jag helt bort. Som vanligt blev det lite ändringar i receptet och här kommer min version:

Österländsk köttgryta
4 portioner

ca 500 g fläskkött, färskt benfritt av bog eller skinka
2 gula lökar, hackade
1 morot, skivad
1 purjolök, strimlad
margarin att steka i
1½ tsk curry
2 dl vatten + 1 kalvbuljongtärning
2 msk soja, äkta
½ msk vinäger
1 tsk paprikapulver
1 krm ingefära
1 vitlöksklyfta, pressad
1 banan i skivor
1 äpple i tärningar
2 dl minifraiche
ljus maizenaredning
ev salt, peppar (tyckte inte jag behövdes...)

Bryn köttet och lägg över i en gryta. Fräs lök, morot och purjolök i margarin tillsammans med curryn och lägg över i grytan med köttet. Tillsätt buljong, soja, vinäger och kryddor. Låt koka upp och puttra under lock ca 25 minuter. Lägg efter 10 minuter i frukt och mini fraiche. Puttra färdigt. Red av med lite maizena och smaka av.

1 kommentar:

Hanna sa...

Mmm, ser jättegott ut!!