söndag 12 april 2009

Filodegspaj med keso och feta och resten av påskbuffén...


Idag har vi ätit den "sedvanliga" påskbuffén, en dag försent känns det som... Jag gjorde för första gången en filodegspaj med keso och feta, som jag hittat på Pickipicki (som i sin tur fått den från Lumumma...). Jag tänkte att den verkade otroligt god och det VAR den verkligen! Gillar som bekant filodegsknyten, men det gick minst lika bra med en paj också! :) Svärmor är såå förtjust i filodegsskapelser så det blir standard när de är på besök. I morgon har vi rester så att det räcker till både lunch och middag tror jag! ;) Var det ett bra eller dåligt betyg?

Nåväl, utöver filodegspajen serverade jag följande:

-Sill i olika varianter
-Kokt potatis
-Ägghalvor med skagenröra
-Ugnsstekt lax
-Skagenröra som sås till laxen
-Tunnbrödsnittar med salami
-Prinskorv och Gustafskorv (köte jag till pappa för att fjäska lite, hihi)
-Köttbullar fast järpar tillagade i ugn
-Quinasallad med ruccola, rödlök, svarta bönor, lime, tomat, paprika och gur
-Supergoda baguetter med valnötter, havregryn och graham (synd att det var ett "på känn"-bröd...)

Till kaffet hade maken önskat sig bärrutor. Recept kommer en vacker dag.


Filodegspaj med keso och feta
1 pkt filodeg
3 ägg
500 g keso
200 g fetaost
Ca 20 gröna oliver
Ca 2 dm purjolök, strimlad
1 stor vitlöksklyfta, hackad
1 msk oregano
Smörj en pajform (jag hade en långpanna som filodegsarken täckte) och lägg flera lager filodegsark (hälften) i formen. Pensla med olja eller uppvispat ägg mellan varje lager. Fräs purjolöken tillsammans med den finhackade vitlöken. Blanda alla ingredienser till fyllningen och häll fyllningen i formen. Grädda i 30-45 minuter i 225 grader tills äggstanningen stelnat. Ta ut pajen och täck den med flera lager filodeg, pensla mellan varje lager samt ovanpå pajen. Låt pajen därefter få fin färg i ugnen.

2 kommentarer:

Nina sa...

oj, jag blir trött bara av att läsa :) jag har inte fixat något speciell påskmat alls! vi åt ju borta på påskafton och igår hade jag ingen vidare aptit, och när det väl återkom så är det ju kebab eller pizza som gäller sådär dagen efter :)

kram på dig!

tina sa...

Åh, den här pajen hade jag glömt bort! Tack för att du påminner! :D