onsdag 15 april 2009

Snabbkalops


Kalops med lövbiff testade jag idag. Gott tyckte jag och dottern. Maken åt men ville inte ha matlåda... :( Sonen tyckte det var godare än tacos... tills vi förstod att det bara var de inlagda rödbetorna som var så goda! Hi hi... Receptet, ett enkelt sådant, är Caroline Hofbergs:

Snabbkalops
4 portioner

500 g lövbiff, strimlad
2 morötter, tunt skivade
1 purjolök, strimlad
margarin att steka i
1½ msk vetemjöl
8 kryddpepparkorn
4 lagerblad
1 tsk soja
4 dl vatten
1½ msk kalvfond (jag tog en kalvbuljongtärning)

Till servering:
kokt potatis
inlagda rödbetor
kokta grönsaker

Bryn köttet i ett par omgångar i smör i en stekpanna. Lägg tillbaka köttet i pannan, strö över mjöl och rör om. Lägg i morötter, purjo, kryddor, soja och vatten +fond/buljong. Låt koka upp och puttra ca 10 minuter under lock (jag kokade möjligen 20 min).

1 kommentar:

Hanna sa...

Det där såg väldigt gott ut! Kalops är en favorit hos mej, så den där ska ja testa!