måndag 18 juni 2007

Mjukt tunnbröd


Idag har jag gräddat tunnbröd! Detta bröd är älskat av hela familjen. Jag bakar det några gånger om året och det är ett absolut måste i juletider. Mycket gott med leverpastej eller messmör eller varför inte en god lagrad ost?! Varje gång jag bakat det undrar jag varför jag inte gör det oftare. Denna gång kalljäste jag degen i flera timmar, men man kan också ljumma degvätskan som vanligt.


24 tunnbröd:

12 g jäst
1 tsk salt
½ dl flytande margarin
5 dl mjölk
2 msk sirap
1 msk hel kummin
½ tsk hjorthornssalt
2 dl grahamsmjöl
4 dl sikat dinkelmjöl
drygt 6 dl kärnvetemjöl med fullkorn

Smula jästen i en bunke och häll på saltet så jästen löser sig. Tillsätt flytande margarin, mjölk, sirap, kummin (behöver ej mortlas), hjorthornssalt, grahamsmjöl och dinkelmjöl. Tillsätt sedan vetemjölet lite i taget tills du får en smidig deg. Låt jäsa några timmar under bakduk.

Knåda degen på bakbordet och dela i 24 bitar. Rulla bullar och lägg under bakduk. Värm upp en stekpanna (utan fett). Kavla sedan ut tunnbröden tunt (ca 15 cm i diameter) och grädda i stekpannan någon minut på varje sida. Linda in ordentligt i bakdukar så att bröden håller sig mjuka. Smaka snarast, resten passar utmärkt att förvara i frysen. Bara att ta fram så många man vill ha, de tinar på nolltid!


3 kommentarer:

Anonym sa...

Grymt många recept! Tack för all inspiration!

Mvh Seth Ronland

fruktsallad sa...

Kul att du tycker det! :)

Anonym sa...

Gud så goda dessa verkar! :-)