onsdag 20 juni 2007

Goda frukostbröd


Jag måste bara skriva om mina goda frukostbröd jag gjorde häromdagen. Detta recept är från Anna Bergenströms "Kärlek, oliver och timjan". Egentligen blir det ett stort bröd, men jag gör portionsbröd eftersom det går bättre hem här hemma... Nu hade jag inte heller några frön, men jag föredrar det i vanliga fall!


Rofans vardagsbröd
20-24st

2 dl grovt rågmjöl
1 dl hela linfrön
1 dl havre- eller vetekli
1-2 dl solrosfrö
2 rågade tsk salt
5 dl kokhett vatten

1/2 pkt jäst (25 g)
2 dl ljummet vatten (37°)
9-10 dl vetemjöl
2-3 dl vetemjöl till utbakning
1 ägg till pensling
sesam- eller solrosfrö

Mät upp rågmjöl, linfrö, kli, solrosfrö och salt i en bunke. Slå över 5 dl kokhett vatten och rör om. Låt stå 1-2 timmar.Rör sedan ut jästen i ljummet vatten och blanda ned i bunken. Tillsätt första mängden vetemjöl. Arbeta ihop degen och låt jäsa med duk över i 1 timme.Strö ut 2 dl vetemjöl på bakbordet och tippa ut den jästa degen. Knåda igenom med lätta tag och mjölade händer. Rulla bullar och låt jäsa 30-40 min på bakplåtspappersklädd plåt. Pensla brödet med uppvispat ägg och strö över sesamfrö eller solroskärnor. Grädda brödet i 250°, mitt i ugnen ca 10 min. Låt svalna under bakduk.

Inga kommentarer: