fredag 12 juni 2009

Vårlig citronpasta med keso


Hmmm, det blir inte så mycket bloggande... Det har varit fullt upp med skolavslutning och sånt denna vecka. Nu har eleverna sommarlov och jag arbetar ett par dagar till. Nu sitter jag här denna fredagkväll och regnet vräker ner utanför fönstret. Maken är på fest. Tidigare var M och barnen här och vi gjorde pizza. Gott. Och trevligt att träffas!

Trots det höstlika vädret måste jag tipsa om en enkel och god vårlig pastarätt som jag fixade till lunch häromdagen. Sparrissäsongen är väl snart över, men det är ju så gott! :)

Vårlig citronpasta med keso
1 portion

1 portion kokt fullkornspasta

10 sockerärtor, halverade
4 st färska champinjoner, skivade
4 st sparrisstjälkar, delade i bitar
½ vitlöksklyfta, hackad
1 tsk olivolja
salt, peppar
rivet skal från ½ citron
1 msk persilja
½ msk riven parmesan
½ dl keso
½ dl bönor av valfri sort

Fräs sockerärtor, svamp, sparris och vitlök i olivoljan. Salta och peppra. Blanda med den nykokta pastan, citronskal, persilja, parmesan, keso och bönor.

2 kommentarer:

Nina sa...

mm, saknar inlägg här :)

svar ang. högbo> jag har inte varit där sedan jag jobbade där för några år sedan, men miljön är jättehärlig! jag jobbade ju som frukostvärdinna där och frukosten är helt enorm! (då fick vi pris för sveriges bästa frukost, och jag hoppas att den är lika bra fortfarande, jag jämför jämt den frukosten med andra hotellfrukostar och blir alltid besviken!) . dom ska dessutom ha en enorm dessertbuffé som inte går av för hackor heller.
då jag jobbade där var det ganska mycket "konstig/udda" mat som serverades, men god! (rätt dyrt är det åxå tror jag)- men på den tiden var det kock landslaget som härjade där med bla Tom, som blev årets kock nu sist.

som sagt, tyvärr vet jag inte hur det är där nuförtiden, men inte tror jag att ni skulle bli besvikna! rummen har jag aldrig varit in i, inte hotellstugorna heller.

hotellet ligger ca 6 km utanför centrum, endast 3 km från oss! =)

säg till om ni bokar! spännande!

kram

Sandra drömkaka sa...

Nyttigt & säkerligen mycket gott! Underbart att du har parmesan & keso i, älskar ost i alla former!