torsdag 3 januari 2008

Chililasagne

Idag blev det en jättegod lasagne till middag. Dock lite för stark för barnen tror jag... Men maken tyckte det var det godaste han ätit på länge. :) Och då gjorde jag bara slut på keso jag hade i frysen! Det går att frysa keso, men den blir lite torr och grynig efteråt. Därför passar den bäst i matlagning.

Jag började med att göra en köttfärssås med en gul lök, ett par vitlöksklyftor, en stor riven morot, en tetra tomatkross, en kalvbuljongtärning, 2 msk tomatpuré och ett par teskedar blandade örtkryddor (oregano, basilika och timjan). Jag skivade dessutom i ca 6 färska champinjoner och smakade av med salt och peppar. Köttfärssåsen kan gärna koka minst 30-40 minuter. Därefter blandade jag i två burkar med chili keso och en burk mini fraiche. Jag varvade detta sedan med fullkornslasagneplattor och avslutade med sås och riven mager ost.

Jag gratinerade lasagnen på 225 grader ca 25 minuter. Avnjöt tillsammans med en grönsallad och en treveckorssallad. Smarrigt. Tyvärr passade den sig inte på bild...

Inga kommentarer: