onsdag 19 september 2007

Basilikajärpar i grekisk sås


Idag lyckades jag med konststycket att något nytt tilltalade hela familjen (och då menar jag främst barnen). Åh, det kändes som rena helgmaten och det kan ju vara trevligt en helt vanlig onsdag. Jag serverade med bulgur, men klyftpotatis eller pasta skulle säkert inte vara fel det heller. Jag steker alltid mina järpar i ugnen eftersom det blir lite mer hälsosamt.


4 port

400 g nötfärs
1 msk riven gul lök
1 tsk salt
några varv från pepparkvarnen
1 dl mjölk
1 ägg
1 tsk basilika

Till såsen:
3 soltorkade tomater i olja (låt dem rinna av på hushållspapper)
3 dl vatten
1½ msk vetemjöl
1 kalvbuljongtärning
1 tsk soja
1 dl laga lätt-grädde
50 g fetaost

Blanda samman ingredienserna till järparna. Forma 8 st och lägg på plåt med bakplåtspapper. Stek mitt i ugnen på 225 grader ca 12 minuter. Se efter att de är genomstekta och lägg dem sedan i såsen.

Hacka tomaterna till såsen. Vispa ihop 2 dl vatten och 1½ msk vetemjöl i en vid kastrull. Låt koka upp under omrörning. Tillsätt resten av vattnet, buljongtärning och soja. Låt puttra på svag värme några minuter. Tillsätt grädden och puttra någon minut. Smula i fetaosten.


Inga kommentarer: