lördag 7 juli 2007

Hemmagjord pizza

När vi kom hem från herrgården blev det hemmagjord pizza. Tänk så mycket godare det är än köpt! Jag hade förberett tomatsåsen innan så det skulle gå lite snabbare. Jag tycker att det är ett måste med en riktig tomatsås på pizzan. På dagens pizza blev det salami, bacon, champinjoner, rödlök, paprika, oliver och ananas. På ena sidan lade vi getost och på andra fetaost. Lite riven västerbotten på toppen. Mums! Pizzasallad till detta förstås!


Tomatsås (till en sats pizzabotten):
1 liten gul lök, finhackad
1 burk tomater
½ tsk salt
peppar
1 vitlöksklyfta, pressad
1 tsk basilika
1 tsk oregano
1 tsk timjan
2 msk tomatpuré

Koka upp ingredienserna till tomatsåsen och låt puttra 10-30 minuter (ju längre desto godare!).


Tunn pizzabotten (räcker till en plåt):
½ pkt jäst
2 dl ljummet vatten
1 msk olja
½ tsk salt
5 dl vetemjöl

Lös jästen i vattnet. Tillsätt olja och salt. Tillsätt lite mjöl i taget tills degen är smidig. Jäs under bakduk 20-30 minuter. Kavla/platta ut degen på en bakplåtspappersklädd plåt. Lägg på tomatsås och valfri fyllning. Grädda ca 15 min i 250º.




Pizzasalladen görs mest på känn. Jag rev vitkål med en osthyvel. Idag blev det en dressing på 1 msk olivolja, 1 msk vitvinsvinäger och 1 msk vatten. Tillsatte drygt 1 tsk italiensk salladskrydda och smakade av med salt och peppar. Jag brukar göra salladen dagen innan, men nu blev det bara en timme innan maten, och det funkade det med!


Inga kommentarer: